Școala
românească de Maşini Electrice este legată de numele unui mare
inginer şi cercetător, Ion S. Gheorghiu. Ea îşi are începuturile în
anul 1920, când la Facultatea de Științe a Universităţii București
şi apoi în 1921 la Facultatea de Electrotehnică a Școlii Politehnice
București acest mare pionier al electrotehnicii românești a predat
primul curs de Mașini Electrice.
În perioada 1921-1948, Profesorul Ion S. Gheorghiu a pus bazele
învățământului românesc de Mașini Electrice, conducând un restrâns
colectiv de specialiști, care îşi concentrau activitatea în cadrul
Laboratorului de Mașini Electrice din vechiul local din strada
Polizu al Școlii Politehnice din București. Acest laborator s-a
construit în anii 1926-1930, cu contribuția majoră în proiectarea şi
utilarea cu mașini şi aparatură de încercări şi de măsură a
profesorului Alexandru Popescu.
Un eveniment deosebit în cadrul acestei istorii a avut loc în anul
1947, când a apărut primul curs (litografiat) de Mașini Electrice în
România. Fiind primul manual în acest domeniu, acesta are şi meritul
de a fi introdus în limba română o serie de termeni tehnici care au
fost adoptați şi fac parte din patrimoniul limbii române
contemporane. Acest curs, care selectează cu grijă materia necesară
pregătirii unui inginer electromecanic, se caracterizează prin
logica demonstrațiilor, claritatea prezentării fenomenelor fizice,
legătura permanentă cu practica etc... El reflecta influenţa şcolii
franceze de electrotehnică în domeniu.
1948-1989
În cadrul reformei din 1948, unitatea organizatorică de bază a unei
facultăţi a devenit colectivul de catedră, iar profesorul Ion S.
Gheorghiu a fost primul șef de colectiv al Catedrei de Mașini
Electrice. Această catedră deservea cele trei secții de specialitate
a Facultăţii de Electrotehnică, şi anume: Mașini şi Aparate
Electrice, Producerea şi Distribuția Energiei Electrice şi
Electronică şi Telecomunicații.
Pentru acoperirea sarcinilor didactice mult amplificate s-a apelat
la specialiști din afara Politehnicii. Pe lângă şeful de colectiv de
catedră, Profesorul Ion S. Gheorghiu, mai contribuiau la
desfășurarea procesului de învățământ şi alţi specialiști precum
Conferenţiarul Emil Drăgănescu, şef de laborator Dumitru Petrescu,
inginerul Dumitru Niculescu (constructor şef la Fabrica de Mașini
Electrice Dinamo, devenită apoi IMEB şi un timp director al
Întreprinderii de Tramvaie București), inginerul Henry Aslan
(inginer proiectant la Întreprinderea Electrotehnica) ş.a. la care
s-au adăugat începând cu anul 1950 ca asistenți tineri absolvenți ai
secției de Mașini şi Aparate Electrice ca Alexandru Fransua,
Constantin Bălă, Constantin Răduţi, Constantin Popescu, Virgil
Lefter, Iosif Weissmann, Valeriu Stanciu, Năstase Bichir. În anii
1955-56 au fost repartizați în catedră dr. ing. Constantin Apetrei
şi dr. ing. Vasile Nedelcu (care îşi făcuseră doctoratul în URSS).
Intre anii 1967-1973 au funcționat două catedre de Mașini Electrice,
una condusă de Profesorul Constantin Bălă, cuprinzând disciplinele
de Mașini Electrice pentru specialiști şi Materiale Electrotehnice,
iar cealaltă având ca şef pe Profesorul Alexandru Fransua, cu
disciplinele de Mașini Electrice Speciale şi Acționari Electrice. În
1973 cele două unităţi s-au reunit sub conducerea primului profesor
menționat, apoi din 1976 sub șefia celui de al doilea. Această
perioadă a fost deosebit de înfloritoare, având loc o dezvoltare
fără precedent a infrastructurii laboratoarelor de maşini electrice
şi acţionări electrice. Tot în această perioadă, a fost creată şi
dezvoltată direcţia dedicată studiului materialelor electrotehnice,
în acest sens o contribuţie deosebită având profesorul Alfons Ifrim.
Începând cu anul 1989 catedra a fost numită „Catedra de Maşini,
Materiale şi Acţionări electrice” condusă de Profesorul Constantin
Răduţi. Începând cu 1990, activităţile desfăşurate în catedră au
cunoscut o dezvoltare şi diversificare fără precedent, mai cu seamă
datorită cooperărilor interne şi internaţionale realizate în cadrul
unor proiecte şi contracte de cercetare. Direcţii noi precum
controlul digital al sistemelor de acţionări electrice cu procesoare
DSP, surse de energie, microcontrolere și automate programabile,
inginerie electrică medicală au fost iniţiate şi dezvoltate de
membrii catedrei.
În prezent…
Începând cu anul 2011, odată cu modificarea structurii
administrative a Facultăţii de Inginerie Electrică, catedra s-a
transformat în Departamentul de Maşini, Materiale şi Acţionări
Electrice (DMMAE) în care îşi desfăşoară în prezent activitatea un
număr de 25 de cadre didactice titulare, 7 profesori emeriţi şi mai
multe cadre didactice asociate. Activităţile didactice efectuate de
membrii departamentului vizează atât disciplinele existente în
planul de învăţământ al Facultăţii de Inginerie Electrică cât şi
alte discipline urmate de studenţii facultăţilor de Energetică,
Inginerie Aerospaţială, Transporturi, Inginerie Mecanică şi
Mecatronică, Inginerie Medicală din cadrul Universităţii Politehnica
Bucureşti.
Activităţile de cercetare ştiinţifică desfăşurate în cadrul
departamentului vizează în prezent următoarele direcţii generale:
- maşini electrice, sisteme de comandă, proiectare, modelare
numerică, încercări, diagnoză, monitorizare, conversia
electromagnetică a energiei, tracțiune electrică şi hibridă
- acţionări electrice, sisteme informatizate, controlul digital
al proceselor şi instalaţiilor
- materiale electrotehnice, sisteme de izolaţie electrică,
procesarea electromagnetică a materialelor
- interacțiuni câmp - substanță, analiza, modelarea şi simularea
câmpului electromagnetic
- surse de energie regenerabile, procese de conversie şi sisteme
de stocare a energiei
- sisteme de generare distribuită a energiei electrice
- inginerie electrică pentru medicină
- calitatea energiei electrice
- management de proiect şi analiză economică în ingineria
electrică
Preocuparea permanentă a membrilor colectivului departamentului
nostru este aceea de a îmbunătăţi continuu activitatea didactică şi
cea de cercetare. Acest deziderat poate fi atins prin modernizarea
bazei materiale, actualizarea conţinutului disciplinelor,
participarea activă în proiecte de cercetare naţionale şi
internaţionale precum şi intensificarea colaborărilor cu echipe de
cercetători din ţară şi străinătate.
Cu speranţa că informaţiile oferite pe site-ul departamentului
nostru v-au ajutat să ne cunoaşteţi, vă invităm cu drag să ne
vizitaţi.
Directorul Departamentului Maşini, Materiale şi Acţionări Electrice
Prof.dr.ing. Laurențiu Marius DUMITRAN